tillbaka

Nu har vi varit i stugan i mer än en vecka och vi har fått en, EN dag med sol! En stor besvikelse! När man är i stugan ska man kunna ligga på altanen och bara lapa sol i mängder, men de är bara en önskan just nu. Men jag har i alla fall hunnit göra annat, som att se på tv;P hahaha de e så typiskt mig. Jag hade tänkt läsa böcker i massor och fara ut och springa, men så fastnar man framför tvn, och jag är för lat för att ta mig därifrån. Men jag har i alla fall lyckats läsa klart en bok som jag redan pöbörjat och börja på sista Harry Potter som har legat på en hylla i ett halvår nu. Men jag måste medge att jag tvekade att börga på den, för jag vet att när jag väl börgat så sträckläser jag. Och när jag säger sträckläser så menar jag att jag inte lägger ifrån mig den tills den är fördig och jag blir jätte associal. Ofta så blir det lite tjafsigt när jag sträckläser för det händer ofta att jag snäser åt mamm när hon ber mig att göra nått för att jag inte vill sluta läsa å så blir hon arg, å så blir jag arg för att jag inte kan läsa när hon skriker år mig, åså vidare.  Det är med andra ord en risk att börja sträckläsa för mig haha.
Jag kan ju lika gärna också säg att jag gillar Harry Potter böckerna, som du säkert redan listat ut. Men om jag ska vara kritisk till den nya så skulle jag säga att den inte direkt är upplyftande, ganska mörk. Men jag har bara läst halva, så vem vet vad som kommer, även om man ju kan ana.

Jag harr hunnit bada i alla fall, dock med min våtdräkt som är utan armar och ben. Den hjälpte inte så mycket men lite så jag tror jag badade för länge. För nån dag efter så hade jag en dag med feber.
Det har också blivit endel bad med bastu, en tradition som jag inte vill ta bort.
Jag har alltid älskat att basta, kanske för att jag redan som väldigt väldigt liten blev satt på golvet i en balja i bastun med de vuxna, jag har helt enkelt vant mig. Specielt på kungsön (min pappas barndomsstuga) så har vi bastat mycket. Kanske för att farmor kommer från finland och har i sin tur med sig bastningen som kultur.  Bastun på Kungsön ser ut som en stor tunna son är vält och ligger på tvären. Den börgar vara lite sliten nu men är fortfarande lika charmig.
I Noret så fick dom bastu när mamma och pappa blev tillsammans, och det var förstås pappa som kom med idéen att dom skulle ha en.  Det var från början en gammal skogsbarack som blev ombyggd, men den började brinna för nått år den. Det var ingen brand direkt, men när mina kusiner och deras kompisar skulle basta såg dom att det rök från taket (dom satt innuti), och när min morbror med fler bent upp tacket så glödde det i isoleringen eller vad det nu var som var i tacket. Så den blev utbytt och nu har vi en större ,med fönster mot havet. Inte helt fel!

Jag och mamma har också hunnit med att äta surstömming. Det är ingen annan i familjen som gillar det så vi tog chansen när pappa var borta. Det var jätte gott! Ja vet att det inte är så många som gillar det och jag kan förstå det med tanken på lukten men om man kommer förbi det så smakar det facktiskt jätte bra, specielt på en tunnbrömacka med potatis, cream fresh, lök och dill. Sen gör tycker jag även om romen som finns i endel strömmingar. Men stina tyckte att det var jätte jobbigt att sitta nära så hon fick äta lite fort kasler å potatissalld å sen gå därifrån hihi. 
Sen så gav vi de strömmingar som blev över till fismåsarna å dom såg då glada ut tyckte jag. Det börgade med att en  cirklade omkring strömmingarna medans det komm fler och fler, å sen var strömmingarna borta.   

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur kan man inte gilla suring, fisken är helt underbar :)

2010-07-07 @ 02:23:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0