APU, nu bara två veckor kvar.

fortfarande nöjd över praktiken. Hade en jätte bra dag i fredags=) Fick se både en ERCP och när de satte en peg:D Huuurr kul och intresant som hällst:D!
Flöjde en patient ner till skopiavdelningen på kirurg/ortopetmottagningen för att se ERCPn men upptäckte att undersköterskan som var med bodde två hus ifrån mig och vi började prata och hon visade mig hela avdelningen och lärde mig en massa om hur dom gör och anatiomi och hela köret -hur intressant som hällst!! Å sen fick jag då stanna och se när de satte en pegg=) 
Nu kanske ja ska föeklara vad en ERCP och en peg är. Orkar ni läsa;)?: 

ERCP - =Endoskopisk Retrograd Cholangio-Pancreaticografi. Patienten sväljer ett endoskopiskt instrument>(man får bedövningssprej i halsen och även smärtstillande läkemedel), med vilket man går ner i matstrupen via matsäcken till tolvfingertarmen där gallgångarna från levern och bukspottkörtelns gångar mynnar och där sprutar kontrastvätska in i gallgångarna och pancreasgången. Därefter tas vanliga röntgenbilder där man ser om det är något som blockerar. Vilket det gjorde den här gången så jag fick även se när de tog ut en gallsten. Fast på skärmen då man lämnar den i magsäcken så den får komma ut den vanliga vägen.
Man får se på en skärm kameran som sitter på endoskopet och på en annan skärm röntgenbilderna, och jag fick ha på mig en sån där blyväst=)
Rtg.bild med kontrast, man ser endoskopet och gallgångarna 
går in i gallgången

PEG - =Percutan Endoskopisk Gastrostomi. Peg:en läggs ner med hjälp av ett gastroskop. Patienten får lokalbedövning och ett litet snitt läggs på buken där man lägger Peg:en genom bukväggen till magsäcken.
Den peg de la in var med en inre stopplatta som hålls på plats med hjälp av en yttre stopplatta. man kan också andvända en ballong. Man får läkemedel för smärta som gör en lite sömmnig.
De trädde in en tråd genom buken in till magsäcken som de sedan drog ut genom munnen och trädde en slang på med peggen i slutändan och drog sedan tillbaka genom matstrupe till magsäcken och upp genom hålet i buken så att bara peggen var kvar som ett stoppp på insidan.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0